Bermen stabiliseren

In het kader van “Duurzaam Veilig” vormen bermen een belangrijk aandachtspunt. Een veilige, draagkrachtige, berm draagt immers bij aan een vermindering van het aantal (eenzijdige) bermongevallen. Het vinden van een standaard toepasbare oplossing blijkt voor veel wegbeheerders een kwestie van vallen en opstaan. De eisen die men stelt aan een berm die dient als verbreding van de rijbaan verschillen immers sterk met die van een berm langs bijvoorbeeld een provinciale weg waarvan de rijbaan in de meeste gevallen voldoende breed is voor het verkeer. In de zoektocht naar de meest geschikte oplossing worden ieder jaar verschillende proefprojecten opgestart waarbij vaak zeer uiteenlopende methoden met wisselend succes worden beproefd.

In het streven een breed toepasbare oplossing te vinden voor het verstevigen of stabiliseren van bermen hebben we een methode ontwikkeld waarmee bermen op kwalitatief hoogwaardige wijze kunnen worden aangepakt. Dirven project management b.v. stabiliseert wegbermen met het aanwezige materiaal (puin, asfaltgranulaat enz.).

De beschikbare breedtes variëren van 50 tot 250cm. De maximale dikte die men kan stabiliseren bedraagt 45cm. Na het stabiliseren heeft men nog de optie om de berm te behandelen met een slijtlaag. Hierdoor wordt de weg verbreed en is dit gedeelte begaanbaar voor

Door het additief RoadCem toe te voegen heeft het soort berm(zand/klei/organische grond) geen effect op het eindproduct. Een verharde bermstabilisatie kan aangeboden worden met garantietermijnen van 5 t/m 25 jaar.

De voordelen op een rijtje:

  1. U hoeft alleen de berm uit te vullen met een granulaat of slakken, afhankelijk van wat er beschikbaar is. Dit is enkel wanneer u enkel de grond als bermverharding wil gebruiken. Voor stabilisatie onder een grasbeton verharding willen wij u vragen contact op te nemen met ons kantoor. Hierin kunnen wij u garanties tot 40 jaar voorschrijven!
  2. Afvoer niet meer noodzakelijk (hergebruik oud materiaal à CO2-reductie!).
    Wat resteert is een aaneengesloten en gebonden verharde bermstrook, welke fungeert als betonband die asfaltbeschadiging voorkomt.
  3. Er ontstaat een perfecte kantopsluiting ter bescherming van de schouders van de bestaande weg.
  4. Hoge productie; 1 tot 2 km per dag, afhankelijk van de lokale omstandigheden, dikte en breedte